tiistai 28. elokuuta 2018

Pohdintaa harrastuksista

Nyt kun meillä on ollut tuo hoitokoira Wilson kylässä, emme ole treenailleet mitään. Tämä on siis ollut nyt sellaista tasaista ja rauhallista vaihdetta meidän arjessa. Mutta treenijuttuja olen kyllä pohtinut tässä jo jonkin aikaa.

Linkki on edellisen omistajansa kanssa tehnyt tavoitteellisesti tokoa, he kävivät parissa kokeessakin. Sitä olen jatkanut Linkin kanssa nyttemmin treenien merkeissä. Toki ylipäätään kaikessa harrastamisessa minulla on tavoitteena päästä joskus kilpailemaan (tai saamaan edes yksi tulos sinne KoiraNetiin siitä lajista), mutta nyt tokoa olemme vain treenanneet keskenämme. Minulla ei ole aikaisemmin ollut tokokoiraa, joten olen kokenut haluavani löytää minulle sen oikean tavan treenata ja tehdä sitä, kun ei kokemusta aikaisemmin ole. Tai siis, ei niin panostautuneesta tokotreenaamisesta. En halua Linkin kanssa sitä tehdä 120% kunnolla, ennenkuin tiedän, miten itse saan ohjattua koiraa paremmin. Ja se minulle sopiva keino on vielä hakusessa.

Yksi asia, mikä kiinnostukseni on oikeasti herättänyt, on rallytoko. Se on siis tokosta ikään kuin rennompi laji, jossa kuitenkin on paljon tokoon liittyviä viitteitä. Olen lukenut siitä ja katsonut YouTubesta siitä videoita. Pakko myöntää, että se on sellainen asia, mikä minua kovasti kiinnostaisi. Joitakin liikkeitä olemme alustavasti Linkin kanssa treenannut - ihan simppeleitä alokasluokan juttuja - ja kyllähän koira toimii. Pitäisi kyllä enemmän paneutua siihen, että treenaisi Linkkiä toimimaan yhtä sutjakkaasti ilman, että pidän palloa taskussa, kuin että se minulla siellä on. Huomaa, että Linkin keskittyminen on heti paljon laiskempaa ja se herpaantuu herkemmin, kun se ei ole nähnyt minun laittavan palloa taskuuni. Ja siitä haluaisin opetella pois, koska tietenkään itse kokeessa ohjaajalla ei saa taskuissa olla mitään. Sen voisin ottaa nyt omaksi tavoitteekseni.

Koiranäyttelyt ovat asia, missä en voi olettaa Linkin saavan kovin suurta menestystä. Vaikka omaan silmään tuo ruipelo on maailman komein, tuomarit ikävästi suosivat niitä näyttelylinjaisia bordercollieita. Näyttelyissä tulemme varmasti käymään, mutta niihin lähden lähinnä vain arvostelun perässä, kuten aikaisemmin olen maininnut. Ne ovat kuitenkin ylipäätään minulle se yksi pääharrastus, jossa käyn lähinnä vain fiiliksen vuoksi.

BH-koe on myös yksi asia, minkä haluaisin Linkille suoritetuksi. Siinä on toisaalta kohtia, joiden treenaamisessa menee vielä paljon aikaa. Pitäisi oikeasti joskus ajan kanssa kirjoittaa paperille, mitkä kohdat BH-kokeessa on Linkille vielä haastavia ja joihin täytyisi paneutua treeneissä. Kyseessä on kuitenkin sellainen koe, jonka suorittaminen avaa taas muita ovia koiraharrastusten maailmassa.

Myös luonnetestissä tai MH-luonnekuvauksessa haluaisin Linkin käyttää. Nyt lähinnä niiden toteuttaminen on vain ollut siitä kiinni, ettei ole ollut aikaa, niitä ei ole järjestetty järkevän matkan päässä tai se kuuluisa mammona.
Monta olisi asiaa, mitä haluaisi ehtiä toteuttamaan ja tekemään. Täytyisi toisaalta myös muistaa vain ottaa aikaa ja käydä yksi asia kerrallaan läpi. Minulla on kuitenkin aina ollut sellainen mielipide, että rotukoiralle haluan saada tuloksia KoiraNetiin. Kertovathan ne sitten koirasta myös muille kanssaharrastajille, mutta myös kasvattajalle tai ylipäätään ihmiselle, joka on kys. rodusta kiinnostunut. Frankin kanssa en kerinnyt mitään sellaista ikinä tekemään, koska Frank oli leikattu uros ja sen ikä oli joihinkin harrastuksiin este.
Nyt Linkin kanssa asian laita on erilailla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Frank 12v tänään

Yritin tässä uuraasti taiteilla jotain runon pätkää mukavaa, aivolohkosta kiivaasti kaivella jotain kaunista herkkää sanottavaa. Tu...